„Jak pomóc dziecku stać się przedszkolakiem, czyli o tym, co możemy zrobić żeby przygotować dziecko na pójście lub powrót po przerwie do przedszkola?” (opracowała mgr Aleksandra Wypych, psycholog)

Przedszkole, jedni nie mogą się doczekać momentu w którym ich pociechy staną się przedszkolakami, inni obawiają się rozłąki z dzieckiem, powierzenia opieki nad nim obcym osobom oraz ciągłego chorowania. Rozpoczęcie przez małego człowieka tej nowej ścieżki jest okresem budzącym zarówno wiele nadziei jak i wątpliwości. Niewątpliwie jest to bardzo szczególny czas dla dziecka i jego rodzica. Co zrobić by dobrze rozpocząć tę nową przygodę? Jak przygotować malucha do pierwszego spotkania z nowym miejscem? To jedynie kilka kluczowych pytań, które co roku zadają sobie rodzice 3-latków.


Przedszkole, to miejsce w którym nasze dziecko ma szanse na zdobycie nowych umiejętności społecznych, których trudno nauczyć się w środowisku domowym. Tam właśnie zawiera się zazwyczaj pierwsze przyjaźnie i poznaje pierwsze sympatie ☺.  By tego dokonać maluch musi zrozumieć, że powinien dostosować się do norm i zasad panujących w grupie oraz nauczyć się nawiązywać kontakt ze swoimi rówieśnikami. Przedszkole daje szanse na rozwój tych relacji poprzez codziennie przebywanie w tej samej grupie. Dodatkowo stwarza możliwości zmierzenia się z sytuacjami konfliktowymi i nieporozumieniami, z którymi dziecko prędzej czy później będzie musiało sobie radzić. Przedszkole to również czas na swobodną i często kreatywną zabawę w gronie swoich rówieśników. Chęć przebywania wśród dzieci zachęca je do porozumiewania się, a więc pobudza i stymuluje naukę mówienia. Uczęszczanie do przedszkola uczy także większej samodzielności w wykonywaniu prostych czynności samoobsługowych, w grupie dzieci chętniej samodzielnie jedzą i próbują nowych smaków. To w skrócie najbardziej istotne korzyści jakie może przynieść pobyt w przedszkolu.

Rodzice miewają jednak wiele obaw związanych z posłaniem dziecka do przedszkola i jest to całkowicie naturalne dlatego warto dobrze się do tego przygotować. A jak? 

Po pierwsze, rodzicu zacznij od przeanalizowania swojego nastawienia i przekonań. Zastanów się, po co chcesz aby twój maluch chodził do przedszkola? Wracasz do pracy i chcesz w ten sposób zapewnić mu opiekę? Zauważasz, że często nudzi się w domu? Ma ogromną potrzebę przebywania wśród dzieci, a w waszej okolicy nie ma jego rówieśników? To najczęstsze powody dla których decydujemy się na zapisanie naszej pociechy do przedszkola. Najlepsi nawet dziadkowie czy ciocie nie są w stanie dać dziecku tak szerokich możliwości rozwoju jakie daje przedszkole.

Wielu rodziców obawia się momentu rozstania, czyli pozostawienia dziecka w placówce. Maluchy są doskonałymi odbiornikami naszych emocji, wyczuwają je nawet (a zwłaszcza wtedy) jeżeli staramy się je za wszelką cenę przed nimi ukryć. Drżący głos mamy, oczy świecące od zbliżających się łez budzą w maluchu  lęk i niepokój gdyż sugerują, że zdarzy się coś złego, niebezpiecznego. Dlatego tak ważne jest abyśmy byli w pełni gotowi i przekonani do tego, co robimy. Jeśli sami będziemy pewni, że powierzamy nasze dziecko w dobre ręce, że spędzi ono cudowny czas w towarzystwie innych dzieci nasz maluch także odczyta nową sytuację jako szanse a nie zagrożenie. 

Co zrobić by poczuć się pewniej? Przedszkola organizują co roku tzw. „dni otwarte” właśnie po to, aby rodzice z potencjalnymi kandydatami na przedszkolaka mogli zobaczyć jak wygląda to miejsce, poznać panie-ciocie, z którymi będą spędzać czas oraz poznać grupę dzieci z którą będą się spotykać. Warto więc skorzystać z takiej możliwości by osobiście poznać nauczyciela pod którego opieką będzie nasz maluch, poobserwować jak zachowuje się w obecności pozostałych dzieci. Jest to także szansa na zadanie wszelkich nurtujących nas pytań dotyczących organizacji pracy w placówce. 

Po drugie, rodzicu zanim zaprowadzisz swoją pociechę pod bramę przedszkola porozmawiaj z nią o tym i opowiedz jak będzie to wyglądało krok po kroku! Ten mały człowiek rozumie zazwyczaj więcej niż my rodzice przypuszczamy. Powinniśmy pamiętać, że niepewność i niewiedza budzą lęk. Opowiedz mu zatem ze szczegółami jak będzie wyglądał ten dzień, co będziecie robić razem, a co będzie robił razem z panią i innymi dziećmi. Takie rozmowy o przedszkolu przeprowadzać możemy dużo wcześniej, zanim jeszcze zdecydujemy się na zapisanie naszej pociechy do grupy przedszkolaków. Temat ten można poruszyć przy okazji np. spaceru, gdzie często obserwujemy bawiące się na placu zabaw dzieci, czy też widząc spacerujące ulicą maluchy ubrane w kolorowe kamizelki trzymające jakiegoś śmiesznego węża☺.  Rodzic pełni rolę przewodnika dla swojego dziecka, to od nas zależy zatem jak przedstawimy mu rzeczywistość. Takie obrazy stanowią świetne tło do rozmowy o tym, co to jest przedszkole i co właściwie się tam robi, zaś później możemy przywoływać te miłe wspomnienia w trudnych chwilach, gdy maluch będzie obawiał się pierwszych dni w nowym miejscu. W „oswajaniu się” z nową rolą przedszkolaka jaką ma przyjąć nasze dziecko pomocna okazuje się także literatura po którą można sięgać także dużo wcześniej. Książeczki i przekazywane w nich treści mogą stanowić pretekst do wielu pytań, które rozwieją wątpliwości malucha jakie wiążą się pójściem do przedszkola (przykładowe pozycje: „Kicia kocia w przedszkolu”, „Pucio mówi pierwsze słowa”, „Feluś i Gucio idą do przedszkola”). 

Po trzecie i najważniejsze, rodzicu nie strasz przedszkolem ! W życiu każdego rodzica są takie dni w których zmęczenie bierze nad nami górę i kończą nam się pomysły na nudę i psoty naszej pociechy, czasem nieświadomie wypowiadamy słowa, które mogą jednak odnieść odwrotny efekt do zamierzonego. W tych właśnie momentach zdarza nam się powiedzieć, np.: „A idźże wreszcie do tego przedszkola, będzie trochę spokoju”, „Zobaczysz jak pójdziesz do przedszkola to nauczysz się sprzątać”, „W przedszkolu cię nauczą”. Takie komunikaty sprawiają, że przedszkole staje się karą, a tym samym kojarzy się z czymś nieprzyjemnym, a przecież nie o to nam chodzi prawda?  

Obecna sytuacja w naszym kraju sprawiła, że temat pierwszego dnia w przedszkolu może dotyczyć również powrotu do niego po długiej przerwie spowodowanej pandemią. Zamknięcie przedszkoli spowodowało, że wiele dzieci straciło niestety możliwość uczęszczania na zajęcia do przedszkola czy też klubu dziecięcego. Maluchy, które obecnie przebywają w domach razem z rodzicami będą za jakiś czas musiały się zmierzyć ponownie z pójściem do przedszkola. Są pewnie tacy, którzy nie mogą się już doczekać tego momentu, ale dla większości dzieci będzie to raczej trudne wyzwanie, bo z ich perspektywy z nikim i nigdzie nie jest tak dobrze jak z rodzicem! Dlatego warto już dziś zastanowić się jak pomóc swojemu dziecku łagodnie wrócić do rzeczywistości sprzed pandemii? Pomocne będą tu przede wszystkim rozmowy o tym dlaczego teraz przedszkola są zamknięte i informowanie dziecka, że okres ten kiedyś się skończy i wtedy wróci do swoich kolegów i koleżanek. Ważne jest także przypominanie dziecku mile spędzonych chwil wśród kolegów i koleżanek, czasem obejrzenie wspólnie filmu z przedstawienia lub zdjęć na stronie grupy przedszkolnej maluszka. Prace domowe, które wykonujemy razem z dziećmi także mają na celu utrzymanie ciągłości kontaktu z panią, z kolegami z grupy, chociażby tego wirtualnego. By całkowicie nie zapomnieć o przedszkolu możecie wspólnie zaplanować w co pobawicie się z ulubionym kolegą/koleżanką jak tylko zaczną się zajęcia, spróbować przypomnieć sobie imiona wszystkich dzieci z grupy czy nawet napisać/narysować list do kolegi/koleżanki. Takie „przypominajki” pomogą dziecku łagodniej poradzić sobie z powrotem do przedszkola po dłuższej przerwie. Lepiej poradzą sobie z tym dzieci, które doświadczyły już w przedszkolu dłuższych przerw np. wakacji gdyż powrót nie będzie dla nich zaskakujący. Trudniej przyjdzie uporać się z tym młodszym dzieciom, które dopiero kilka miesięcy temu przyzwyczaiły się do nowego miejsca.