Samodzielność, innowacja, kreatywność w uczeniu się (opracowała mgr Paulina Studniarska, psycholog)

„Każdy posiada ogromne pokłady kreatywności, które wynikają z faktu bycia człowiekiem. Wyzwanie polega na tym, by je rozwijać.” (Ken Robinson)

W dzisiejszych czasach celem kształcenia nie może być jedynie zapamiętywanie informacji i zdobywanie wiedzy, ale nauka pracy w zespole, nauka „uczenia się” i zasad: współpracy, krytycznego myślenia i twórczego rozwiązywania problemów.


Rolą współczesnego nauczyciela jest więc kreowanie takich sytuacji edukacyjnych, które umożliwiają uczniowi przyjęcie nowych informacji zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi i zasobem posiadanej wiedzy oraz motywowanie i inspirowanie, by rozwijał swój potencjał. Nauczyciel powinien tak uczyć, by stwierdzenie: Jedynym z głównych powodów, dla których tak wielu ludzi myśli, że nie są kreatywni, jest edukacja” nie było aktualne.
           Nauczyciel nie powinien być zatem jedynie ekspertem od wiedzy przedmiotowej, nauczyciel powinien być ekspertem od tego: Jak uczyć? Jak stymulować myślenie twórcze uczniów w procesie dydaktycznym i jak wyzwalać ich kreatywność? 

Jak to zrobić? Jak pomóc nauczycielowi sprostać tym wymaganiom? Oto kilka wskazówek i inspiracji…

Pobierz prezentację

Do otwarcia tego artykułu wymagany jest czytnik PDF np. Adobe Reader: