Ćwiczenia i zabawy rozwijające i usprawniające percepcję i pamięć słuchową (opracowała mgr Renata Kuropatwa, pedagog)

Słuch jest zdolnością odbioru dźwięków. Odbiór słyszanych dźwięków jest możliwy dzięki analizatorowi słuchowemu, który składa się z receptora odbierającego bodźce słuchowe (ucho) i przekonującego je na pobudzenia nerwowe; drogi słuchowe doprowadzające pobudzenia nerwowe do mózgu oraz nerwów odśrodkowych przekazujących impulsy do mózgu. Musimy uświadomić dziecku, w sposób dla niego przystępny, że mowa składa się z szeregu istotnych elementów. Aby usłyszeć i wymówić wyrazy, trzeba odebrać najpierw bodźce, następnie rozłożyć je na proste elementy (dokonać analizy), a dopiero potem złożyć w jedną całość (dokonać syntezy). Rozwijanie percepcji słuchowej dzieci w wieku szkolnym odbywa się poprzez:

  1. ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny oraz analizę i syntezę słuchową,
  2. ćwiczenia słuchu fonetycznego,
  3. ćwiczenia pamięci słuchowej.

Przykładowe zestawy ćwiczeń:

  1. Wyodrębnianie zdań w mowie:
  2. słuchanie prostych wypowiedzi na temat obrazka; dzieci biorą tyle klocków, ile jest zdań.
  3. Wyodrębnianie wyrazów w zdaniu:
  1. rozwijanie zdań, zwiększanie liczby wyrazów w zdaniu i określeniu ich miejsca 
    w zdaniu,
  2. tworzeni zdań ze słów podanych przez nauczyciela lun rodzica np. „mleko kotek pije” – właściwe „Kotek pije mleko”,
  3. dobieranie par wyrazów, które się rymują: tata-mama, loczek-koczek.
  4. Wyodrębnianie sylab w wyrazach:
  1. śpiewanie prostych piosenek, z wyróżnianiem sylab (np. „pa-nie Ja-nie, pa-nie 
    Ja-nie”),
  2. dzielenie wyrazów na sylaby – rozpoczynamy od wyrazów znanych dziecku, krótkich np.: (ma-ma, ta-ta, la-la, O-la),
  3. zabawa „ile sylab ??”,
  4. zabawa w dokończanie wyrazów np.: ko… (tek), pił… (ka),
  5. układanie wyrazów lub zdań z rozsypani sylabowej,
  6. zabawy sylabami: loteryjki sylabowe, domina sylabowe, rebusy sylabowe.
  7. Rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek z wyrazów:
  1. rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie,
  2. wydzielanie pierwszej głoski z nazwy obrazka, 
  3. dobieranie i segregowanie obrazków według podanych głosek, 
  4. wybieranie i grupowanie obrazków, których nazwy kończą się taka samą głoską,
  5. zapoznanie dziecka z obrazem graficznym głoski (zabawy „głoska i litera”),
  6. układanie pod obrazkami podpisów (wyrazów, zdań) odnoszących się do obrazka.

Ćwiczenia z zakresu rozwoju słuchu fonetycznego:

  1. zabawa „długie i krótkie dźwięki”,
  2. zabawa naukowa: „głowa, ramiona, kolana, palce… i inne” – dziecko mówi nazwę wskazanych przez siebie części ciała, w toku trwania zabawy coraz szybciej nazywa poszczególne części ciała,
  3. zabawa „Rób i mów” – polega na jednoczesnym wypowiadaniu zdania i wykonywania odpowiadającego mu ruchu w podanym tempie (np. nauczyciel lub rodzic mówi: „Kasia idzie wolno” – dziecko, powtarzając zdanie, chodzi i mówi wolno),
  4. zabawa „Klaszczę i mówię” – polega na wypowiadaniu prostego wyrazu lub zdania przy jednoczesnym klaskaniu w dłonie.

Ćwiczenia doskonalące pamięć słuchową i słowną:

  1. „Zgadnij, co słyszysz” – dziecko zza parawanu słucha odtwarzanego przez nauczyciela lub rodzica dźwięku, następnie przyporządkowuje usłyszane dźwięki do przedmiotu bądź obrazka, 
  2. „Zgadnij, czyj to głos” – dziecko odgaduje do kogo należy słyszany głos np. dzieci 
    z grupy, zwierząt,
  3. Wyszukiwanie obrazków według wskazanej kolejności, zapamiętywanie sekwencji,
  4. zapamiętywanka – zapamiętywanie kolejności powtarzanych wyrazów, 
  5. zapamiętywanka, dokładanka – dziecko podaje wyraz, następna osoba kolejny, kolejna osoba powtarza podane wyrazy i dokłada jeszcze jeden (np.: Ola: „kwiat”, Kasia: „kwiat, drzewo”, Marek: „kwiat, drzewo, dom”).