Jak mówić do nastolatków – praktyczne wskazówki (opracowała mgr Paulina Studniarska, psycholog)

  1. „Nie odrzucaj uczuć” – może to być postrzegane jako brak empatii, a nawet – brak akceptacji. Nastolatek np. narzeka i w odpowiedzi słyszy „nie przejmuj się” lub „a nie mówiłem”.
    Nazwij myśli i uczucia
  2. „Nie lekceważ uczuć”
    Nastolatek np. opowiada o tym, co go martwi, a w odpowiedzi słyszy „Sam sobie jesteś winien – nie trzeba było…” „Boję się sprawdzianu” – „Nie trzeba było grać do późna, teraz poświeć przynajmniej dwie godziny na naukę i wszystko będzie dobrze!”
    Potwierdź uczucia (mhm, ojej, rozumiem)
  3. Nie tłumacz, nie wyjaśniaj – to dyrektywne; nastolatek nie ma szansy sam zauważyć pewnych kwestii i dodatkowo traktowany jest protekcjonalnie.
    Np. nastolatek opowiada o wymarzonej „idealne rzeczywistości”, a rodzic tłumaczy, dlaczego nie jest ona możliwa.
    Daj wyobraźni to, co niemożliwe w rzeczywistości
  4. Nie wydawaj rozkazów – dyrektywność to eskalacja oporu, ponadto nastolatek może mieć argumenty na rzecz takiego, a nie innego postępowania, które rodzic – po ich przedstawieniu, byłby gotów przyjąć (i wycofać się z rozkazu).
    Opisz problem (pokaż własne argumenty, zaproś do wymiany myśli)
  5. Nie postępuj wbrew swojej słusznej ocenie sytuacji – nastolatek uczy się, ze rodzic ulega, postępując wbrew sobie (brak jasnych zasad może kojarzyć się z brakiem troski ze strony rodzica).
    Np. nastolatek prosi o coś, co może okazać się dla niego ryzykowne, rodzic – wbrew wewnętrznemu sprzeciwowi, ulega.
    Akceptuj uczucia, koryguj zachowanie
  6. Nie atakuj nastolatka.
    Opisz, co czujesz – daj szansę na opowiedzenie ci, skąd takie, a nie inne zachowanie nastolatka.
  7. Nie obwiniaj. 
    Zamiast „zobacz, co narobiłeś!”, „następnym razem zrób to tak…”
    Udziel informacji
  8. Nie groź i nie rozkazuj.
    Zaproponuj wybór
  9. Nie praw kazań
    Powiedz to jednym słowem
  10. Nie wytykaj tego, co złe
    Określ swoje wartości i oczekiwania
  11. Nie stosuj kar:
  • Powiedz, co czujesz
  • Powiedz, czego oczekujesz
  • Wskaż jak naprawić sytuację
  • Zaproponuj wybór
  • Przejdź do działania
  1. Rozwiązywanie problemu:
  • Wysłuchaj nastolatka
  • Przedstaw swój punkt widzenia
  • Zaproś nastolatka do wspólnej burzy mózgów
  • Zanotuj wszystkie pomysły, nie oceniając ich
  • Razem przejrzyjcie listę i zdecydujcie, które pomysły możecie wprowadzić w życie

13. Kiedy chcesz pochwalić – Nie oceniaj! Opisz, co czujesz i co widzisz.

14. Kiedy chcesz porozmawiać na poważne tematy nie organizuj „poważnej rozmowy” tylko korzystaj z okazji do „przypadkowych rozmów”.

(na podstawie: Faber, E. Mazlish (2006). Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały, żeby z nami rozmawiały. Poznań: Media Rodzina)