Procedury działania Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bodzentynie w czasie epidemii, w zakresie zapobiegania COVID-19 obowiązujące od 01 września 2020 roku

Cel wdrażanych procedur w zakresie zapobiegania COVID-19:

  • Zwiększenie bezpieczeństwa pracowników oraz osób korzystających z działalności Poradni.
  • Ograniczenie liczby kontaktów międzyludzkich na terenie Poradni, w celu zminimalizowania ryzyka zakażenia.

Procedury obejmują następujące obszary:

  1. Zapewnienie bezpieczeństwa osobom przebywającym na terenie Poradni (pracownikom/klientom) poprzez wdrożenie działań reorganizacyjnych i technicznych.
  2. Przestrzeń ogólnodostępna.
  3. Procedury postępowania w przypadku zidentyfikowania osoby wykazującej symptomy zakażenia COVID-19 (pracownika i/lub klienta).

I. Zapewnienie bezpieczeństwa osobom przebywającym na terenie Poradni, poprzez wdrażanie działań reorganizacyjnych i technicznych.

  • W związku ze stanem epidemii COVID-19 zmianie ulega organizacja pracy Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bodzentynie.
  • Do wykonywania określonych zadań kierowani są tylko zdrowi pracownicy.
  • Praca zorganizowana jest w systemie rotacyjnym, dwuzmianowym w celu zapewnienia niezbędnej rezerwy kadrowej na wypadek zakażenia lub kontaktu z osobą chorą.
  • Harmonogram pracy wszystkich pracowników Poradni oraz zakres działań Poradni jest dostosowany do aktualnie obowiązujących warunków i potrzeb.
  • Wizyty klientów są umawiane na konkretną datę i godzinę, z podaniem informacji, że na wizytę/poradę klienci powinni się stawić nie wcześniej niż 10 min przed wyznaczoną godziną.
  • W Poradni przyjmowane są tylko osoby zdrowe, bez objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną. Rodzic, opiekun, pełnoletni uczeń przy ustalaniu terminu wizyty w Poradni są informowani, że do placówki nie mogą przychodzić osoby chore, przebywające na kwarantannie ani w izolacji domowej.
  • Wejściowe drzwi Poradni, w związku z epidemią COVID-19 i w celu ochrony badanych w Poradni dzieci, ich rodziców i pracowników, są zamknięte. Poradnia wyposażona jest w dzwonek, a dostęp do środka Poradni mają tylko umówione wcześniej osoby.
  • Dzieci, które będą badane w Poradni oraz ich rodziców/opiekunów obowiązują odpowiednie procedury, dostępne również na stronie internetowej Poradni w zakładce Aktualności:
  1. Rodzic/prawny opiekun zostaje telefonicznie poinformowany o terminie badania jego dziecka w Poradni oraz o procedurach dotyczących wizyty w Poradni w obecnej sytuacji. Z procedurami można również zapoznać się na stronie internetowej Poradni w zakładce Aktualności.
  2. Podczas rozmowy telefonicznej pracownik rozmawiający z rodzicem/ opiekunem pozyskuje informacje na temat:
  3. zgody rodzica na badanie dziecka w Poradni według określonych procedur,
  4. stanu zdrowia dziecka, rodziców i osób z najbliższego otoczenia dziecka (czy osoby te nie są objęte kwarantanną w związku z COVID-19 i nie mają widocznych objawów choroby zakaźnej).
  5. Do Poradni na badanie dziecko przyjeżdża tylko z jednym rodzicem/ opiekunem i bez rodzeństwa, nie wcześniej niż 10 minut przed wyznaczoną godziną.
  6. Na badanie należy wyposażyć dziecko w: piórnik z zawartością (długopis, ołówek, kredki, gumka, linijka), chusteczki higieniczne.
  7. Rodzic/opiekun i dziecko, którzy przyjechali na badanie:
  8. w celu wejścia do budynku Poradni dzwonią dzwonkiem i czekają na pracownika Poradni,
  9. wchodzą do Poradni w założonych maseczkach,
  10. wewnątrz budynku rodzic i dziecko dostosowują się do oznaczeń i obowiązujących wytycznych BHP: dezynfekują ręce, zachowują dystans między osobami, nie przekraczają strefy bezpieczeństwa w kontakcie z osobą w sekretariacie i pracownikami pedagogicznymi, używają w toalecie środków dezynfekujących; rodzic/opiekun cały czas ma obowiązek noszenia maseczki,
  11. po kilku minutach od wejścia do Poradni (przed badaniem) wyznaczony pracownik mierzy temperaturę dziecku i rodzicowi/opiekunowi.
  12. Aby badanie zostało rozpoczęte rodzic/opiekun prawny zobowiązany jest do podpisania oświadczenia, że zapoznał się i akceptuje procedury obowiązujące w Poradni w czasie epidemii COVID-19.
  13. Badanie dziecka będzie przebiegało według aktualnie obowiązujących zasad BHP. Osoba badająca i dziecko będą zaopatrzeni w przyłbicę ochronną lub maseczkę. Pokoje do badań wyposażone zostały w ekran ochronny z plexi oraz środki do dezynfekcji.
  14. Pracownik przeprowadzający badanie ma obowiązek zdezynfekować ręce, biurko i pomoce dydaktyczne przed i po badaniu oraz wywietrzyć pokój po zakończeniu badania.
  15. Rodzice/opiekunowie zobowiązani są do poinformowania i przygotowania dziecka do tego w jakich warunkach będzie przebiegało badanie.
  • Każde pomieszczenie wyposażone jest w środki do dezynfekcji.
  • Po każdej wizycie wszystkie dotykane powierzchnie są dezynfekowane, a gabinet jest wietrzony przez co najmniej 15 min.
  • Narzędzia używane przez dziecko w procesie diagnostyczno-terapeutycznym podlegają każdorazowo dezynfekcji.
  • Wszystkie zużyte jednorazowe środki ochrony osobistej wyrzucane są do zamykanego, wyłożonego workiem foliowym kosza znajdującego się przy drzwiach wejściowych do Poradni. Na korytarzu, w widocznym miejscu znajdują się instrukcje bezpiecznego zakładania i zdejmowania rękawiczek, maseczek oraz prawidłowego mycia i dezynfekcji rąk.
  • Pracownicy są wyposażeni w środki do dezynfekcji rąk, rękawiczki jednorazowe, a także przyłbice ochronne.

Wytyczne dla pracowników:

  • Jeżeli nie jest możliwe zachowanie wymaganych odległości pomiędzy pracownikami przy wykonywanej czynności, stosownie do jej charakteru pracownicy stosują środki ochrony osobistej, takie jak: maseczki, przyłbice, rękawiczki jednorazowe.
  • Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – zużytą chusteczkę należy jak najszybciej wyrzucić do zamkniętego kosza i umyć ręce.
  • Podczas wykonywania obowiązków wymagających bezpośredniego kontaktu z dzieckiem należy nosić osłonę nosa i ust, maseczkę, ewentualnie przyłbicę oraz pamiętać o zdezynfekowaniu rąk przed badaniem. Założenie tylko przyłbicy bez maseczki jest uzasadnione w sytuacji, kiedy w punkcie kontaktowym znajduje się przegroda oddzielająca.
  • Zaleca się wyłączenie z użycia na czas epidemii narzędzi diagnostycznych wielokrotnego użytku, które nie mogą zostać poddane czyszczeniu i dezynfekcji.
  • Należy zachować bezpieczną odległość od rozmówców –  rekomendowane jest 1,5 m.
  • Wymagane jest regularne, częste i dokładne mycie rąk wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekowanie osuszonych dłoni środkiem na bazie alkoholu (min. 60%), w tym każdorazowo przed zajęciami.
  • Każdy pracownik osobiście dezynfekuje swoją przyłbicę i miejsce, w które jest ona odłożona na czas nieużywania.
  • Należy unikać dotykania dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
  • Należy dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o oczyszczeniu i dezynfekcji powierzchni dotykowych, jak np. słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka.

II. Przestrzeń komunikacyjna/ogólnodostępna

  • Przy wejściu do Poradni, a także w łazienkach i innych pomieszczeniach  znajdują się  pojemniki z preparatem dezynfekcyjnym.
  • Klienci mogą korzystać tylko z wyznaczonej toalety, która wyposażona jest w dozownik z płynem do mycia rąk, z płynem do dezynfekcji rąk oraz jednorazowymi ręcznikami.
  • Poradnia jest regularnie wietrzona, a także dokładnie dezynfekowane są powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci Poradni, ze szczególnym uwzględnieniem toalet, klamek drzwi wejściowych, poręczy, uchwytów, blatów, krzeseł, włączników/ wyłączników świateł.

III. Procedury postępowania w przypadku zidentyfikowania osoby (pracownika/klienta) posiadającej symptomy zakażenia COVID-19.

Procedury zapobiegawcze – podejrzenie zakażenia koronawirusem pracownika:

  • Pracownicy Poradni zostali poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni poinformować o tym fakcie pracodawcę, pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
  • W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem zostaje on niezwłocznie odsunięty od pracy i odesłany transportem indywidualnym (własnym lub sanitarnym) do domu, a jeśli jest to niemożliwe, pracownik będzie oczekiwał na transport w osobnym pomieszczeniu, w którym można go czasowo odizolować od innych osób. 
  • Wstrzymane zostanie przyjmowanie klientów. Dyrektor Poradni lub zastępująca go osoba powiadomi właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się będzie ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
  • Ustalony zostanie obszar, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzone zostanie rutynowe sprzątanie Poradni oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty).

Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusem u klienta:

  • W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby, takich jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, osoba nie zostanie wpuszczona na teren Poradni.
  • W przypadku wystąpienia u klienta widocznych objawów choroby zakaźnej w czasie pobytu w Poradni osoba ta zostanie poinstruowana o konieczności jak najszybszego opuszczenia Poradni, zgłoszenia się do najbliższego oddziału zakaźnego w celu konsultacji z lekarzem oraz udania się tam własnym transportem lub zadzwonieniu pod numer 999 albo 112.
  • O zdarzeniu zostanie poinformowany dyrektor Poradni lub zastępująca go osoba, aby umożliwić ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba podejrzana o zakażenie, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami obiektu, oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
  • Zostanie ustalona lista pracowników, dzieci oraz innych osób z zewnątrz (terminarz wizyt wraz z danymi kontaktowymi oraz ankiety kwalifikacji do usługi należy przechowywać w miejscu niedostępnym dla osób postronnych, najlepiej pod kluczem, przez okres 30 dni od dnia odwołania stanu epidemii) obecnych w tym samym czasie w części/częściach obiektu, w których przebywała dana osoba, i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz https://gis.gov.pl/ , odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.

Osoby opracowujące procedury:
dr Karolina Piłat – dyrektor
mgr Katarzyna Przygodzka – logopeda
mgr Renata Kuropatwa – inspektor BHP
mgr Kazimiera Sikora – pedagog
mgr Aleksandra Wypych – psycholog