Zalecenia do pracy z uczniem słabo słyszącym (opracowała mgr Katarzyna Przygodzka, surdologopeda)

  • zadbanie o ciszę, eliminowanie hałasu
  • dobre oświetlenie miejsca pracy, blisko nauczyciela, uczeń pomocny obok
  • ton głosu normalny, bez nadmiernej ekspresji, twarzą do ucznia
  • jasne komunikaty, przeformułowywanie trudnych poleceń z podręczników
  • unikanie spacerowania po klasie, mówienia przy jednoczesnym pisaniu na tablicy
  • kontrolowanie noszenia aparatu słuchowego (0-włączony, M-mikrofon, TM-podczas rozmowy telefonicznej, u góry pokrętło głośniej-ciszej (krzywa progowa dla każdego ustawiona, też tak, żeby nie było dyskomfortu „za głośno”, wężyk nie może być żółty, płyn do czyszczenia wkładek, proszki absorbujące wodę z aparatu w woreczku, na sucho, aparatu nie wolno moczyć, wkładkę tak, tester baterii)

  • pomoce wizualne, graficzne, tablice
  • wydłużanie limitów czasowych
  • dostosowanie tekstów do dziecka
  • umożliwienie dopytywania
  • kontrola pracy ucznia podczas lekcji
  • pytania pomocnicze
  • jeśli dużo błędów ocena opisowa
  • pomoc, a nie ograniczanie materiału
  • zapisywanie najważniejszych treści na tablicy
  • wsparcie psychologiczne
  • czuwanie nad pozytywnymi kontaktami z rówieśnikami, integracja społeczna
  • zajęcia usprawniające czytanie, pisanie
  • usprawnianie percepcji słuchowej
  • w nauczaniu języka obcego złagodzenie kryteriów oceniania oraz ograniczenie zakresu materiału, nie powinno się oceniać poprawnej wymowy oraz wymagać tłumaczenia tekstu ze słuchu bez kontroli wzrokowej
  • możliwe jest zwolnienie ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka na wniosek rodzica
  • w zakresie przedmiotów ścisłych należy unikać zadań wymagających stosowania wielu przekształceń, wzorów i symboli, należy pozwolić na korzystanie z gotowych wzorów, tablic, schematów
  • przed sprawdzianem zaznajomić dziecko z przykładowymi analogicznymi zadaniami
  • podczas klasówki pytania dla ucznia powinny być zapisane na kartce (nie dyktowane) 
  • trening słuchowy
  • ćwiczenia słownikowe, rozumienie tekstu, dłuższych wypowiedzi
  • współpraca z surdologopedą