- zadbanie o ciszę, eliminowanie hałasu
- dobre oświetlenie miejsca pracy, blisko nauczyciela, uczeń pomocny obok
- ton głosu normalny, bez nadmiernej ekspresji, twarzą do ucznia
- jasne komunikaty, przeformułowywanie trudnych poleceń z podręczników
- unikanie spacerowania po klasie, mówienia przy jednoczesnym pisaniu na tablicy
- kontrolowanie noszenia aparatu słuchowego (0-włączony, M-mikrofon, TM-podczas rozmowy telefonicznej, u góry pokrętło głośniej-ciszej (krzywa progowa dla każdego ustawiona, też tak, żeby nie było dyskomfortu „za głośno”, wężyk nie może być żółty, płyn do czyszczenia wkładek, proszki absorbujące wodę z aparatu w woreczku, na sucho, aparatu nie wolno moczyć, wkładkę tak, tester baterii)
- pomoce wizualne, graficzne, tablice
- wydłużanie limitów czasowych
- dostosowanie tekstów do dziecka
- umożliwienie dopytywania
- kontrola pracy ucznia podczas lekcji
- pytania pomocnicze
- jeśli dużo błędów ocena opisowa
- pomoc, a nie ograniczanie materiału
- zapisywanie najważniejszych treści na tablicy
- wsparcie psychologiczne
- czuwanie nad pozytywnymi kontaktami z rówieśnikami, integracja społeczna
- zajęcia usprawniające czytanie, pisanie
- usprawnianie percepcji słuchowej
- w nauczaniu języka obcego złagodzenie kryteriów oceniania oraz ograniczenie zakresu materiału, nie powinno się oceniać poprawnej wymowy oraz wymagać tłumaczenia tekstu ze słuchu bez kontroli wzrokowej
- możliwe jest zwolnienie ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka na wniosek rodzica
- w zakresie przedmiotów ścisłych należy unikać zadań wymagających stosowania wielu przekształceń, wzorów i symboli, należy pozwolić na korzystanie z gotowych wzorów, tablic, schematów
- przed sprawdzianem zaznajomić dziecko z przykładowymi analogicznymi zadaniami
- podczas klasówki pytania dla ucznia powinny być zapisane na kartce (nie dyktowane)
- trening słuchowy
- ćwiczenia słownikowe, rozumienie tekstu, dłuższych wypowiedzi
- współpraca z surdologopedą