Na co (koniecznie!) zwrócić uwagę podczas konstruowania PDW dla uczniów z dysleksją

na podstawie książki Agnieszki Wypych „Wspieranie werbalnego rozwoju dziecka 
w oparciu o eksperymenty językowe, tropy stylistyczne i dobrą literaturę. Ćwiczenia terapeutyczne”



Podczas układania planu pracy z uczniem z dysleksją, bardzo często główny akcent stawiamy na ćwiczenia usprawniające technikę czytania oraz pisania, a także utrwalanie zasad pisowni i ćwiczenia ortograficzne. Jest to potrzebne i ważne, ale Agnieszka Wypych, w swojej książce, postuluje, aby przede wszystkim zadbać o sferę rozumienia i samodzielnego tworzenia tekstów, wypowiedzi. Właśnie ten aspekt systemu językowego daje praktyczne umiejętności i przenosi akcent z mechanicznych, często, ćwiczeń na bardziej twórcze działania ucznia.



Terapię ucznia z dysleksją, należy, według autorki, traktować, jako stymulowanie jego rozwoju werbalnego, kształtowanie umiejętności wytwarzania poprawnych, satysfakcjonujących i pragmatycznychkomunikatów. Trening czytania powinien być ściśle związany z procesem rozumienia. Podobnie, ćwiczenia pisania, to nie tylko poprawność literowa i ortograficzna, ale również praca nad formą i treścią tekstów.
Autorka proponuje konkretne przykłady ćwiczeń, które można stosować w pracy z uczniami na każdym etapie edukacyjnym, dobierając jedynie właściwy materiał językowy. Wybrane z nich, to:

  • tworzenie komunikatów z tytułów artykułów prasowych
  • teksty z lukami literowymi
  • zaszyfrowane teksty
  • ćwiczenia prozodii języka
  • składanie tekstu z karteczek, puzzli
  • techniki zapamiętywanie szczegółów z tekstów
  • ciekawa forma pisania charakterystyki postaci.



Autorka proponuje zabawy różnymi stylami, konwencjami, gatunkami i rodzajami literackimi, w sposób prosty, bez wyszukanych środków dydaktycznych. Są to sposoby sprawdzone w pracy terapeutycznej, przynoszące uczniom odmianę, zachętę do działania i praktyczne umiejętności.

Katarzyna Przygodzka – logopeda, pedagog